Strasbourgi Figyelő

A strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságának fontosabb friss döntéseinek összefoglalása

Strasbourgi döntés

Güzelyurtlu: brutális gyilkosság felderítésében a ciprusi és török hatóságoknak is együtt kell működnie

Az Egyezmény élet védelmét deklaráló 2. cikkéből származó együttműködési kötelezettség magában foglalja, hogy egy másik részes állam területén elkövetett gyilkosság gyanúsítottjaira vonatkozó kiadatási kérelemet minden esetben meg kell vizsgálni és érdemi válaszra kell méltatni.

Fizess elő az Átlátszóra!


Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat egyszeri adománnyal vagy
havi előfizetéssel!

Güzelyurtlu and Others v. Cyprus and Turkey
no. 36925/07

Az ügy előzményei

2005 január 15-én a ciprusi kormány fennhatósága alatt található Nicosia-Larnaca autópálya mellett brutálisan meggyilkoltak egy három fős ciprusi családot.

A bűnügyet a ciprusi és a török hatóságok párhuzamosan vizsgálták. (Észak-Ciprus egy 1974-es puccs óta török katonai megszállás alatt áll, az 1983-ban kikiáltott „ÉCTK”] kizárólag Törökország ismeri el.)

A ciprusi hatóságok a bűntény helyszínén rögzített DNS-minták, ballisztikus vizsgálat és tanúkihallgatások sorozata után azonosított nyolc, az „ÉCTK” területén élő ciprusi, illetve török állampolgárt, akik alaposan gyanúsíthatóak voltak az összesen négy autó felhasználásával végrehajtott gyilkossággal. A ciprusi hatóságok ezt követően hazai és európai elfogatóparancsot adtak ki a gyanúsítottak ellen.

Időközben az „ÉCTK” török hatóságai is folytattak nyomozást, és 2005 januárjára mind a nyolc elkövetőt őrizetbe vették és kihallgatták, továbbá átkutatták a bűncselekményben kulcsszerepet játszó BMW-t is. Elegendő bizonyíték hiányára hivatkozva azonban az európai elfogatóparancs ellenére február 11-ére valamennyi gyanúsítottat szabadlábra helyezték.

A ciprusi hatóságok – a Ciprus és az „ÉCTK” közötti diplomáciai kapcsolatok hiányára tekintettel az Athénban található ciprusi és török konzulátus segítségével – kérték az elkövetők kiadatását, az „ÉCTK” hatóságai azonban ezt nem teljesítették, és az ügy teljes bizonyítékanyagának átadását kérték a ciprusi hatóságoktól a feltételezett elkövetők elleni eljárás helyi lefolytatása érdekében. Ezt a ciprusi hatóság tagadta meg. Az ENSZ ciprusi békefenntartó missziójának mediációja sem járt sikerrel, a gyilkossági ügy a kialakult patthelyzet miatt megoldatlan maradt.

A meggyilkolt család hozzátartozói a ciprusi és a török állam ellen is kérelmet nyújtottak be a Bírósághoz. Arra hivatkoztak, hogy az élet védelmét deklaráló 2. cikk magában foglalja az emberölési ügyek hatékony felderítésének kötelezettségét és az elkövetők felelősségre vonását is. A kérelmezők álláspontja szerint a ciprusi és az „ÉCTK” török hatóságai is megsértették a felderítési kötelezettségüket.

Az áldozatok járművénél helyszínelő hatóságok és a gyilkosságban implikált BMW. Forrás: goo.gl/pXsDck; goo.gl/U9oqcD

A Bíróság megállapításai

Az ügyet a Bíróság hét főből álló kamarája vizsgálta. A Kamara – 5:2-es szavazataránnyal – a ciprusi, és – 7:0-ás szavazataránnyal – a török államot is elmarasztalta az emberölések felderítésének kudarca miatt.

Az ügy komplexitását jelzi, hogy a Bíróság befogadta a felek „fellebbezését”, és a 17 bíróból álló Nagykamara újra megvizsgálta az ügyet.

A török kormány első körben arra hivatkozott, hogy a ciprusi állam területén történt emberölési ügyben nincs hatásköre, ezért felelősség sem terheli. A Nagykamara egyetértett, hogy főszabály szerint a holltest megtalálásának helye határozza meg, melyik állam kötelezettsége a felderítés. Ugyanakkor a jelen ügy különleges körülményei közé tartozik, hogy Észak-Ciprus felett a ciprusi államnak ténylegesen nincs fennhatósága, így az ide menekülő elkövetők felkutatására nem volt tényleges lehetősége. A török állam érvelését gyengíti, hogy az „ÉCTK” hatóságai ténylegesen nyomoztak is az ügyben, sőt a gyanúsítottakat őrizetbe is vették.

A Nagykamara megítélése szerint az ügy kulcsát az a kérdés jelenti, hogy az Egyezmény élet védelmét deklaráló 2. cikke alapján terheli-e a részes államokat együttműködési kötelezettség, és ha igen, milyen mértékű.

A Nagykamara felidézte az Írország és az Egyesült királyság között felmerült ügyben kimondott tételt, mely szerint az Egyezmény speciális, kollektív jellegéből következően az Egyezményben részes államokat együttműködési kötelezettség terheli az Egyezményben foglalt emberi jogok védelmét illetően. Igaz ez akkor is, amikor – ahogyan a jelen ügyben –  a két állam ellenséges viszonyt ápol.

A Nagykamara úgy találta, hogy a ciprusi kormány minden elvárható erőfeszítést megtett a gyanúsítottak kiadatása és bíróság elé állítása érdekében. A hatóságok a feltételezett elkövetőket föltették az Interpol vörös listájára, kapcsolatba léptek a török hatóságokkal és az ENSZ békefenntartóival is.

A ciprusi hatóságok az ENSZ békefenntartóinak hajlandóak lettek volna kiadni az ügy valamennyi bizonyítékát, azonban az „ÉCTK” hatóságainak nem. A Nagykamara megítélése szerint nem volt elvárható a ciprusi kormánytól, hogy a nemzetközi közösség által elismerten az államterület részét képező Észak-Cipruson átadja a büntetőeljárás lefolytatásának jogát egy nemzetközileg el nem ismert kvázi-államnak.

A török hatóságok ezzel szemben a Nagykamara értékelése szerint nem tették meg az elvárható minimumot sem: az „ÉCTK” hatóságai kezdettől fogva egyértelművé tették, hogy – „alkotmányos felhatalmazás” hiányára hivatkozva – elzárkóznak a gyanúsítottak kiadatásától. Törökország nem reagált a ciprustól az athéni konzulátuson keresztül érkező kiadatási kérésre sem. A Nagykamara álláspontja szerint minimálisan elvárható lett volna, hogy a kiadatási kérelem érvénytelenségét a török állam válaszában megindokolja.

Összegzésképpen a Nagykamara megállapította, hogy az Egyezmény 2. cikkéből származó együttműködési kötelezettség magában foglalja, hogy egy másik részes állam területén elkövetett gyilkosság gyanúsítottjaira vonatkozó kiadatási kérelemet minden esetben meg kell vizsgálni és érdemi válaszra kell méltatni.

A fentiekre tekintettel a Nagykamara 15:2 arányban megállapította, hogy a ciprusi kormány nem követett el egyezménysértést, és 17:0 arányban azt, hogy a török állam megsértette az élet védelmét garantáló 2. cikket.

A török és cseh bírók részleges különvéleményükben amellett érveltek, hogy a ciprusi hatóságok részéről a bizonyítékok átadása nem jelentette volna az „ÉCTK” államként történő elismerését, így elvárható lett volna a ciprusi államtól, hogy ezt az „ÉCTK” kérésére megtegye. Szerintük ezért a ciprusi kormány egyezménysértését is ki kellett volna mondani.

A ciprusi bíró párhuzamos indokolásában kifejtette, hogy az „ÉCTK” el nem ismerése önmagában is az emberi jogok védelmét elősegítő aktus, a nemzetközi normákat sértő török megszállás elleni fellépés pedig általános kötelezettsége minden államnak, ezért a nemzetközi jog alapján az „ÉCTK”-val való együttműködés minden formájától tartózkodni kell.

Címlapkép: A meggyilkolt háromtagú család. Forrás: https://goo.gl/TfxFm7

✉ Iratkozzon fel hírlevelünkre, és mi hetente megküldjük Önnek a legfrissebb strasbourgi ügyek összefoglalóját!

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

Megosztás